Jazz aan de Amer, regionale wereldklasse

Amersfoort Jazz Club Nights | 5 augustus 2020 | Observant, Amersfoort

tekst: van de redactie/Koen Verhulst

fotografie: Peter Putters (De Nozem, Amersfoort)

Amersfoort Jazz Club Nights

Jazzpodium Amersfoort presenteert i.s.m. Amersfoort Jazz –sinds juli van dit jaar- de wekelijkse concertreeks Amersfoort Jazz Club Nights en het is nu al een "eclatant succes". Het initiatief voorziet duidelijk in een behoefte, na de schrale coronamaanden. Men straalt van plezier, zowel op het podium als in ‘de zaal’ en achter de schermen. Organisator Alexander Beets, die ook het concert aankondigt, beaamt: “wij willen niet stil zitten en organiseren als opmaat naar het online festival in november een reeks topconcerten op het gebied van jazz, latin en fusion. We zijn begonnen met Hans Dulfer, Deborah Carter is geweest, Miguel Rodriguez met Sjoerd Dijkhuizen. Het is wekelijks volle bak en deze keer ook weer, al een paar dagen vantevoren volledig uitverkocht.” Met “deze keer” refereert de festvialdirecteur van Amersfoort Jazz aan Storm Bakker, die namens Amersfoort Jazz de promotie doet, maar vanavond weer eens als pianist Stormvogel mag aantreden. Onder de vlag ‘Jazz aan de Amer’ brengt hij speelkameraden uit Gooi en Eemland samen. “Maar denk niet dat hier vanavond zomaar een combo van lokaal niveau staat”, roept Beets door de microfoon tot het publiek, “dit zijn spelers van absolute wereldklasse!”

Essentie

Als speciale gast was zangeres Gaby Kaihatu van de partij en Beets gaf haar een grote pluim en een dikke duim. "Gaby heeft een mooie stem en ze zingt fantastisch. We hadden haar ook op Leusden Jazz gehad. Het is gewoon superprofessioneel en dik in orde." Rechterhand Storm Bakker beaamt het: "Ik kondig haar altijd aan als 'oogstrelend en oorzalvend' en daarvan is geen woord gelogen. Ze heeft de perfecte zwoele stem en timing voor de slow samba’s en jazzballads, waarmee we ons fusionrepertoire afwisselen. Wat ik zo fijn vind aan haar is dat zij zich niet geroepen voelt om de melodiën onnodig te versieren met allerlei ad libs en oneigenlijk scatgedoe."

Opleiding

Stormvogel noemt de spelers stuk voor stuk gedroomde speelkameraden voor een avond geïnspireerde jazzfusion. "Ruud Breuls (trompet), Peter Tiehuis (gitaar) en Arno van Nieuwenhuize (drums) zijn alle drie bekend van het Metropole Orkest, waar zij gewerkt hebben met grootheden als Herbie Hancock, George Duke, Pat Metheny en Gino Vannelli. Allemaal superhelden uit mijn platenkast! Peter Lieberom (sax) was gastsolist bij het Metropole Orkest voor het concert voor de koningin. Ik heb grote bewondering voor deze mannen, die echt boven de materie staan en een schat aan praktijkervaring meebrengen. Stuk voor stuk gepokt en gemazeld in alle stijlen van jazz en fusion. Lieberom (met wie ik al speelde op de kleuterschool, maar dan in de zandbak) speelt met Gerry Brown en Mike Mainieri. Arno van Nieuwenhuize is een begrip in landen als Libanon en Armenië, maar drumt ook bij Steve Vai, Adrian Belew en Dweezil Zappa. Tiehuis is dikke vrienden met Mike Stern, Ruud met Bob Brookmeyer. Elke keer als ik met zulke 'cats' mag spelen besef ik vanachter mijn toetsen, dat het predikaat ‘wereldklasse’ daadwerkelijk opgeld doet. Ik heb Ruud eens een stuk in de verkeerde toonsoort voor zijn neus gezet, en publique, en afgeteld. Speelde hij het nog foutloos, sterker nog, beter dan dat het bedoeld was. En Tiehuis, die kan ook echt alles. Dan weer strooit hij met melodieuze solo's, dan weer met sfeervolle akkoorden en opeens verrast hij met toverachtige effecten. Alles is goed, alles klinkt perfect, ook zijn vermeende fouten."

Gram

"Ook onze bassist Marre de Graaff verdient hier een pluim. Ik ken hem nog niet zo lang, hij mij wel, hahaha. Hij is de Benjamin van de band vanavond, genoren in de jaren 80. Hij zegt dat hij mij al had zien optreden, nog voordat hij een basgitaar had vastgehouden. We zitten tegenwoordig samen in de band van mijn buurman, Twan van Gerven, de Lord Shredder of Europe. Marre overwint gaandeweg zijn schroom met lekker strak en vormvast spel, en allerbelangrijkst: een vette fusionsound. Helaas werd hij in de pauze om onduidelijke redenen gesommeerd een van zijn speakers te elimineren, waardoor het geluidspectrum in de tweede set wat lage frequenties tekort kwam. Dat misten we vooral op het podium zelf. Maar hoorde je die waanzinnige lick in het toegift? Ik denk dat hij efkens zijn gram haalde!"

Eeuwig onvoltooide

"Weet je wat het geestige is? Dat ik dergelijke topspelers mijn eigen stukjes mag voorzetten, terwijl ik in feite de enige ben zonder opleiding! Hahaha, ik heb tussen mijn 16de en mijn 19de bij elkaar amper 20 pianolessen gehad en ben dus wat je noemt een autodidact. Ik schreef romans en studeerde geschiedenis, en ik componeerde een jazzrock-opera op mijn kamertje. Ik "oefende" door te luisteren, naar Coltrane, Miles, Return to Forever, Pat Metheny, Mahavishnu... en natuurlijk King Crimson en Magma. Die laatste band heb ik sinds hun comeback eind jaren negentig nu 50 keer live gezien, meestal in Frankrijk, maar ook in Duitsland en België. Ik werk nog steeds aan de composities waar ik eind jaren 80 aan begonnen ben. Het zijn modulaire composities, zeg maar "legoblok passages", die qua volgorde steeds kunnen worden aangepast. Het doet mij altijd veel goed, als ik merk dat de spelers en de toehoorders die organische, eeuwig onvoltooide bedenksels kunnen waarderen."

Amersfoort Jazz

Alexander Beets kondigdet hem gekscherend aan als een gespleten persoonlijkheid, enerzijds de weergaloze pianist Stormvogel, anderzijds zijn kompaan Storm Bakker in de organisatie van festival Amersfoort Jazz, van 2007 tot 2013 en sinds 2017 op het gebied van communicatie. "Zeg maar als manager van de promotie, chef redactie en design. Mijn voornaamste opdracht is het imago van een gewoon jazzfestival, zoals wel meer steden kennen, zoveel mogelijk op te krikken naar een subsidiabel en cultuurfähig World Jazz evenement, dat interessant is voor een community van kenners en fijnproevers. Dus met een avontuurlijke en artistiek hoogwaardige programmering, luisterconcerten in de historische binnenlocaties, aandacht voor The Next Generation uit binnen- en buitenland. Daarbij zijn de verbinding met de historische binnenstad van Amersfoort én het internationale netwerk van JazzNL bijkomstige uitdagingen. En dat alles zonder de verworvenheden van het 40-jarig verleden overboord te gooien en tevens eerbied voor de Living Legends. Het is een festival met veel gezichten, maar we zijn op de goede weg en ik voel me als een vis in het water! Deze periode is een grote uitdaging, want het festival in mei is geannuleerd vanwege de corona en we gaan online in november, maar we zijn ook al druk bezig voor de jaren 2021-2024. Amersfoort Jazz profileert zich als een Musician's Paradise en dat willen we -met steun van de Raboibank, Fonds Podiumkunsten, de gemeente Amersfoort, de provincie Utrecht en SENA Performers natuurlijk dubbel en dwars waarmaken."

Jazz aan de Amer

"Met initiatieven als 'Jazz aan de Amer' sta ik min of meer in het midden: enerzijds als artiest - anderzijds als jazzpromotor. Ik begon al in 2003 met concerten in Soest en Baarn te vernoemen naar de regio, alsof we te maken hebben met een echte, diepgewortelde jazzcultuur in Eemland. Een beetje wishful thinking uiteraard, met een knipoog, maar toch ook met een been in de werkelijkheid: er bestaat hier in de regio midden-Nederland in potentie een echt jazzklimaat. Er wonen veel jazzliefhebbers en -kenners, maar ook superveel goede spelers. Kijk maar naar de spelers die hier vanavond staan, maar denk ook aan Lucas van Merwijk, David de Marez Oyens, Leo Janssen, Eef Albers, Dion Nijland, Danny Sahupala, Thomas Andersen, Marius Beets, <arco van Os, Xander Buvelot, Thijs Borsten en ga zo maar door. En supertalenten als Jett Rebel, Angelo Boltini of Gideon Tazelaar. Zangeressen als SaraLee Vos, Mathilde Keij en noem maar op. Heeft ook te maken met het omroepwezen, de orkesten in Hilversum, de podia in Laren en Huizen, Soest en Baarn, en natuurlijk het 42-jarige festival in Amersfoort. We willen die geest anno 2020 extra aanwakkeren en weer op de kaart zetten en waar anders te beginnen dan in de Observant in Amersfoort, Home of Jazz!?"

Signatuur

“Dietmar Terpstra van Jazzism vroeg mij laatst in een interview, of midden-Nederland een eigen jazzsignatuur heeft. Nou, grooste kenmerk is dat wat er ook gespeeld wordt, het van gewoon heel erg goed is! In Den Haag is het 'swing of ik schie', in Amsterdam is het 'swing en ik schiet', maar hier aan de Eem is het een prachtige mix van allerlei stijlen en genres. Ik ben opgevoed met Sesjun in Nick Vollebregt in Laren, daarna Jazzpodium Artishock in Soest en nu is festival Amersfoort Jazz toonaangevend. Daar hanteren we de noemer World Jazz, oftewel muziek uit alle windstreken met als gemene deler improvisatie. Vergelijk het met de Eem, die is ontstaan door de samenvloeiing van meerdere beken en stroomt daarna als een enkele waterweg onder de waterpoort door de stad uit. Jazz is van oudsher wildgroei, hutspot, een beetje van dittum, een beetje van dattum... mensen die dat niet willen aanvaarden, die adoreren dode kunst... die moeten nu maar eens over hun schaduw heenspringen denk ik dan."


[AJ_©Red/KV]

Jazz aan de Amer gaat gepaard met een website www.amerjazz.nl, een jazzagenda voor de regio, informatie over docenten en lespraktijken en er komt een radioprogramma. Nu al is er Jazz Rond Zes op zondagavond, dat Stormvogel overnam van zijn vriend wijlen Cees Schrama.