Stormvogel is een avontuurlijke pianist/keyboardist, actief in uiteenlopende stijlen van jazz en jazzrock. Hij kreeg als kind muziekles van Majel Lustenhouwer, Peter Besseling, Jos Bus, Harry Derks en Carwin Geising, maar ontwikkelde zich toch voornamelijk autodidact tot een veelzijge muziekmaker. Hij deed daarnaast ook toegespitste cursussen in Vrije Expressie, Culturele Antropologie, Glas in Lood, Middeleeuwse folklore, Desk Top Publishing en -allerbelangrijkst- een workshop analoge synthesizer.In 1988 stond hij met Semmy Prinsen aan de wieg van Jazzclub Artishock. Hij studeerde vervolgens jazzpiano aan het Conservatorium in Hilversum, bij Karel Boehlee. Hij genereerde in 1989 enige bekendheid als romanschrijver, door zijn eigen werk op de literatuurlijst VWO te plaatsen. Vanwege zijn debuutroman (uitgegeven door Rothschild & Bach) werd hij door mensen als K.L. Poll, Jaap Goedengebuuren, Martin Ross en Jan Ritsema op het schild gehesen als "Nieuwe Kroonprins van het Nederlandse Boekengilde". Zijn tweede boek werd om duistere redenen van uitgave weerhouden.

In de jaren 90 componeerde hij synthesizer-symfonieën voor ballet en kunstmanifestaties in Nederland en Duitsland, meestal i.s.m. Oscar Pinsen en Dagmar Holsträter, ook voor films van Marc van Uchelen. Voor Radio Soest maakte hij enige jaren het programma Kunstlicht, over cultuur in de regio. Daarnaast deed hij intensieve studie naar de legenden, occulte historie en heimkunde van de Lage Landen, in het bijzonder zijn geboortestreek Eemland, waarover hij lezingen gaf. Hij initieerde geheimzinnige multi-disciplinaire mysteriespelen, componeerde middeleeuwse muziek voor analoge synthsizer, een ballet voor IJslandse paarden. Dit leidde met steun van de plaatselijke overheden, cultuurfondsen, Artishock, Cabrio en net name Stg. HazArt tot het totaaltheater Eemsaga in 1997, met deelname van 33 spelers, musici, dansers, decorbouwers, zwaardvechters, paardenmenners, vendeliers, ambachtslieden en kunstenaars, waaronder Wieke Garcia, Karsten van Straten, Marco van Os, Faut Pas Ballet (DUI), Leanne Lawalata, Anne Boree, Klaas Kloosterhuis en achter de schermen Jan Hazelaar, Jan Visser en ateliers van Mint Faas en Ria Bakker-Koenen.

In 1998 lanceerde hij zijn Alter Ego Jazzbarock Consort en de suite Drakenburger Concerto's, een modulaire compositie van odd meter ostinato's die steeds van volgorde kunnen veranderen. Er werd gemaskerd opgetreden door musici als Marco van Os, Thijs van Otterloo, Ajen de Graaf, Remko Smid, Job Helmers, namen plaats aan zijn Ronde Tafel. Bijzondere gastspelers waren Wieke Garcia , Daphne Balvers en Rob van den Broeck. In 2000 werd hij genomineerd voor de eerste Jur Naessens Muziekprijs, kreeg hij een uitnoding om te componeren voor het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en deed hij een Carte Blanche tour namens MTN/SJU. De band speelde in wisselende samenstelling, dan weer met Chander Sardjoe, dan weer met Onno Witte op drums.

Na het laatste concert in SJU 2002 (aangekondigd als een duel met paul van Kemendae) nam hij enigsszins gas terug i.v.m. zijn gezondheid. Hij werkte daarna als kasteelgids in Kasteel Groeneveld, was nauw betrokken bij de verwezenlijking van Cultuurpunt Baarn-Soest (Brede Bibliotheek), en studeerde 's avonds Algemene Cultuurwetenschappen, Muziektheorie en Kunstgeschiedenis.

In 2003 startte hij met jeugdvriend Peter Lieberom jazzconcerten op de Brink te Baarn. Mede danzij zijn intensieve promotie (geroemd in de Volkskrant en Gooi & Eemlander) groeide dit initiatief uit tot 'Jazz aan de Amer', concerten in de regio Gooi en Eemland, Baarn, Soest, Amersfoort, Hilversum, Loosdrecht, Weesp en Tienhoven. Met zijn trio (Rico de Jeer, Gunnar Graafmans) ontving hij gastsolisten uit de eredivisie van de Nederlandse jazz als Sjoerd Dijkhuizen, Peter Niewerf, Bart Wirtz, Loet van der Lee, Susanne Alt, Wiro Mahieu, Henk Zomer, Joost Kroon, Hans Mantel, Miguel Martinez, Tony Vos, Benjamin Herman, alsmede oor- en oogstrelende ladybirds als Gaby Kaihatu, Saskia Groenenberg, SaraLee Vos, Tamata Maria en Anne Chris. In 2005 werd hij onderscheiden met de Amer Award, in 2007 gevolgd door een Carte Blanche van de Vijfde Verdieping, met gastspelers als Tineke Postma en Thomas W. Andersen, maar ook danseres Vraja Sundari Keilman met wie hij een innige samenwerking begon.

Van 2006 tot en met 2014 organiseerde hij multidisciplinair Festival de Muzen (op diverse locaties in Baarn, Soest, Amserfoort en Utrecht). Vaste items waren JazzFactor, een uniek talentontwikkelings- programma, (waar onder meer Angelo Boltini en Jett Rebel aan deelnamen) en de uitreikingh van de Amer Award (aan Tony Vos door Cees Scrhama, Cees Scrhama door Hans Dulfer, Semmy Prinsen door Benjamin Herman, Rob van den Broeck door Co de Kloet). In die tijd (2006) was hij interim hoofdredacteur van de Baarnsche Courant, studeerde hij bij STEW en startte hij Stormvogel Artistiek Bedrijf (STAB), tekst, muziek en design.Tezelfdertijd raakte hij nauw betrokken bij festival Amersfoort Jazz (waar hij tot op de dag van vandaag hoofd communicatie is) en de rechterhand van festivaldirecteur Alexander Beets. Samen met Lodwijk Bouwens werd de Observant Amersfoort omgetoverd tot Home of Jazz, hetgeen het tot op de dag vandaag is gebleven.

Stormvogel speelt sinds 2009 zijn jazbarock met topsplers als David de Marez Oyens, Leo Janssen, Ruud Breuls, Peter Tiehuis, Arno van Nieuwenhuize, Eef Albers, Oene van Geel en Twan van Gerven. Anno 2020 staan samenwerkingen met Jasper van 't Hof en Jasper Blom op het programma. Hij deelde tuusen 2008 en 2018 het podium met international top notch artists als Lucas van Merwijk & Theodossii Spassov (BUL), Tommy Smith (GBR), Niladri Kumar (IND), Nabil Khemir (TUN), Roman Stolyar (RUS), Adam Simmons (AUS) en Joseph Bowie (USA). Bij gelegenheid schuift hij als special guest aan bij funkbands als Naked Ears en Amsterdelics. Als sideman is hij actief (gewwest) met Onno Witte, Jeroen Pek, Marc Scholten en Bart van Lier, Peter Lieberom, Ben van den Dungen, Marco van Os, Phaedra Kwant, Wieke Garcia, Alexander Beets, SaraLee Vos en sinds 2019 Twan van Gerven.

Door jarenlange samenwerking met nationale en internationale topartiesten en organisaties, voor en achter de schermen, heeft hij een schat aan praktijkervaring opgebouwd, waarmee hij zijn lespraktijk weet te verrijken. Als (gast)docent is hij verbonden (geweest) aan diverse scholen, conservatoria, educatieve organisaties en festivals op het gebied van talent-ontwikkeling, piano, combo, band coaching, muziektheorie, geschiedenis en cultureel ondernemerschap, waaronder Parnassos Kunstencentrum van de Unicersiteit Utrecht, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Conservatorium van Tilburg, Conservatory of Amsterdam, ArtEZ Arnhem, Young Musicians Acadamy en de Nieuwe Muziekschool Baarn-Soest. Stormvogel's composite Matter of Time wordt uitvoeirg geanalyseerd door professor Rafael Reina in diens boek 'Applying Karnatic Rhythmical Techniques to Western Music' [published in April 2015 by Ashgate, now Routledge Taylor & Francis Group.] en staat op het bord van de EUJam conservatoria van Amsterdam tot aan Parijs, Brussel en Oslo.

Behalve als docent is hij actief als schrijver over jazz voor verschillende magazines (Jazzism, ProgJazz, JazzNU, JazzEnzo). In 2019 nam hij het radioprogramma Jazz Rond Zes van Cees Schrama over. Hij voert (sinds 2017) als hoofd communicatie van festival Amersfoort Jazz regie over alle uitingen, donline en offline. Aan het thuisfront heeft hij nieuwe studies opgevat als Latijn en Online Marketing.

STORMVOGEL

PIANO & MUZIEKTHEORIE


PIANO LICHTE MUZIEK

Lichte muziek pianoles, wat is dat eigenlijk? Is dat zonder notenschrift? Ja, klopt, zo min mogelijk. Maar wel: werken met jazz akkoorden, stukken uitzoeken, ritmisch spelen, do's & don'ts binnen pop en jazztradities, improviseren en jazztheorie. Voor ambitieuze zangeressen: jezelf begeleiden bij het zingen van de Songs from the Great American Songbook; voor ambitieuze pianisten: Real Book songs spelen. Dit alles in relatie tot de geschiedenis en de speelpraktijk (sessions en band jams), ook op weg naar het Conservatorium. Storm geeft les aan het Kunstencentrum Parnassos van de Universiteit Utrecht, maar ook privé..

HARMONIE AAN DE PIANO Lichte Muziek (Jazz) Theorie en Harmonieleer

Kun je wel lekker een instrument bespelen, maar wil je weten wat je eigenlijk doet? Benieuwd naar de do's-and-don’ts? Ken je de hangijzers voor een goed muzikaal inzicht? Zing je jazznummers maar begrijp je de symbolen niet helemaal? Wil je zelf een score maken? Wil je meer te weten komen over toonladders en harmonische verbanden? Doordringen in de jazztheorie? Of ben je juist nieuwsgierig naar 'odd meter' ritmiek, oftewel vreemde, oneven en samengestelde maatsoorten?

Dan is deze nieuwe cursus ets voor jou! Spijker je theorie bij, verfijn je muzikaliteit en onderbouw je spel met gedegen kennis. Ontdek de terminologie en proef aan het jargon, superhandig en broodnodig in de praktijk. Behalve voor instrumentalisten is deze cursus ook uitermate geschikt voor vocalisten. Zowel gretige amateurs als startende muziekprofessionals, bijvoorbeeld op weg naar het conservatorium.

Criteria: leergierig, gretig en analytisch ingesteld. En nooit bang om door te vragen. Praktijkervaring is een pré maar niet noodzakelijk. Als je dan maar wel talent hebt en van doorzetten houdt. Het is wel handig als je thuis een keyboard hebt, om dingen uit te zoeken. Deze lessen kunnen ook online gevolgd worden!