Marit van der Lei

zangeres

www.maritvanderlei.com



En jij bent...?


[01] vertel iets over je achtergrond…

Ik ben in de Achterhoek geboren en opgegroeid, Eibergen welteverstaan, met een familie die al generaties in Drenthe woont. Op mijn achtste ben ik viool gaan spelen, en ik heb dit gedaan tot ik zestien was. Dan zou je denken dat ik er erg goed in zou zijn, maar dat was helaas niet helemaal het geval. Al heeft het me wel veel gebracht qua muzikaliteit, gehoor, en discipline. Gelukkig had ik een geweldige viooldocent waardoor ik de lessen ondanks mijn krassige spel leuk bleef vinden.

Mijn moeder heeft al zangles zolang ik me kan herinneren, en toen ik 11 werd wilde ik ook op zangles. Ook al was ik altijd erg vrolijk en hyper als kind, ik had wel moeite met mezelf uitdrukken, met name in woorden. Met de zanglessen kwam iets waar ik vanaf het begin al, al mijn gevoel in kwijt kon. Ter voorbereiding op het conservatorium heb ik ook twee jaar (klassiek) pianoles gehad. Mijn liefde voor jazz ontstond toen mijn buurman me een keer mee nam naar zijn bigband. Ik was meteen om!

[02] wat zijn je gedachten over conservatorium / opleiding?

Een opleiding een perfecte plek om snel veel informatie op te doen, om gelijkgestemden te ontmoeten, om je eigen stempel te ontwikkelen, etc. Aan welke school je dat doet, maakt denk ik niet heel veel uit. Ik ben ik er sterk van overtuigd dat elke plek goed kan zijn, zolang je maar een klik hebt met je hoofdvakdocent, en zelf goed weet wat je er uit wil halen. Ook als je nog niet precies weet wat je wil kan een opleiding je goed op weg helpen, zolang je er hard voor werkt. En hard werken, kan je overal. Maar als je jezelf niet durft te leren kennen op een opleiding, en in je eentje in je studieruimte blijft vegeteren, heb je alsnog niet veel aan een opleiding.

[03] wie zijn je geliefde inspirerende artiesten?

Kenny Wheeler, Branford Marsalis, Meredith Monk, Cecile Mclorin Salvant, Norma Winstone.

[04] wat zijn buiten muziek je inspiratiebronnen?

Ik raak geïnspireerd door de rust die ik krijg van het zijn in de natuur. Er zijn zo veel fantastische natuurgebieden in Nederland. Ik wandel daar erg graag doorheen. Ook geniet ik van de vogelkijkhutten in die gebieden. Bijvoorbeeld bij het Pluismeer, of in de Baarnse polder het ‘Zeldert’.

[05] vertel iets over je instrument…

Zingen is heerlijk. Voor mij is zingen echt uiten wat ik niet onder woorden kan brengen, vrij therapeutisch. Als ik iets niet onder woorden kan brengen, lukt het me vaak wel om het in klanken om te zetten. Daarom werk ik ook graag met klanken en het verkennen van de stem, en niet per se met een tekst. Al kunnen teksten prachtige expressiemogelijkheden zijn.

[06] vertel iets over je projecten…

Mijn eigen band, het Marit van der Lei Nextet, heb ik opgericht aan het einde van mijn bachelor in Utrecht. Het idee kwam voort uit de intrige die ik had met blazerssecties. Ik heb altijd al wel met bigbands gezongen, en zong altijd graag mee met de tutti’s. Ook kleine secties intrigeren mij, en dus begon ik te schrijven voor een band bezetting met een kleine blazerssectie, en besloot zelf een van de partijen te gaan zingen.

Ook een band waar ik met veel plezier in heb gezongen is Startas Orkester, waar we in 2014 de Keep an Eye Award mee wonnen. In die band mocht ik onderdeel zijn van een strijkers-sectie, erg leuk. Verder zing ik nog in de band Abintu, een van de weinige afro-jazz georiënteerde bandjes die Surinaamse teksten gebruikt. Deze zomer ga ik op tour met de band ‘Alice in Dixieland’, waarmee we, vanzelfsprekend, dixieland spelen. Erg traditioneel vergeleken met wat ik voor de rest vooral zing. Ook zing ik in het Kika Sprangers Large Ensemble, en ga ik komend jaar samen met de zelfde sectie ('Free the Voices') in een theatervoorstelling zingen, onder muzikale leiding van Martin Fondse.

[07] toekomstplannen?

In de nabije toekomst lijkt het me leuk om een aantal stukken te schrijven als een soort soundtracks voor bepaalde natuurgebieden. Bijvoorbeeld de stulp in Lage Vuursche, of van het Buurse Zand, Schiermonnikoog…. Verder heb ik steeds meer gesprekken met klassieke musici om een klassiek ensemble te vormen waar over heen geïmproviseerd wordt. Maar eerst zet ik mijn schouders onder het Kenny Wheeler project. Voor de Master die ik momenteel volg aan het Koninklijk Conservatorium, analyseer ik zijn muziek om daarmee een nieuw programma te schrijven.

[08] met wie zou je nog eens willen werken?

Ik zou graag nog les willen hebben van Greetje Bijma. Als ik het eerst even uit de Hollandse vijver vis, zou ik heel graag een keer werken met Wolfert Brederode, het JOC o.l.v. Rob Horsting en het Millennium jazz orchestra o.l.v. Joan Reinders. Daarnaast zou ik natuurlijk graag werken met Jan Garbarek, Ambrose Akinmusire, Dave Holland…… (Manfred Eicher ;-) ).

[09] Nederland Muziekland?

Zeker, er gebeurt een hele boel in Nederland. We hebben een heleboel prachtige festivals, en bijna elke stad heeft een of meerdere podia. Ook vind ik het mooi om te zien dat de jonge generatie muzikanten echt gestimuleerd wordt zich te ontwikkelen.

[10] zie je een jong talent?

Er zijn veel jonge talenten in Nederland die lekker aan de weg aan het timmeren zijn. Ik raad erg graag Suzan Veneman aan. Naast dat ze een erg goede soliste is, is ze ook een heerlijk nuchter en lief mens. Ze is heel erg fijn om mee samen te werken.